Waktu Solat

Jika anda belajar biasa-biasa, maka hasilnya biasa-biasa juga, jika anda belajar luar biasa, maka hasilnya luar biasa

Sabtu, 17 Januari 2009

Anugerah dari Kegagalan

Ramai antara pelajar yang takut gagal. Tidak berani mencuba. Selesa dengan berada di takuk lama. Enggan keluar dari zon selesa. Ini sebenarnya adalah satu kelemahan yang patut diatasi.
Percayalah konsep anugerah dari kegagalan. Ianya bukan sekadar tajuk lagu. Ianya memberi pengertian bahawa terdapat kejayaan selepas kegagalan. Itulah maksud anugerahnya.

Kalau kita baca buku Billy Lim yang bertajuk berani gagal..kita akan tahu betapa pentingnya kegagalan untuk kejayaan. Berapa ramai manusia di dunia ini diuji dengan kegagalan sebelum datang kejayaan. Ittulah peri pentingnya. Berani Gagal.

Jika di sekolah, kita mesti berani. Bukan berani bergaduh. Tetapi berani belajar. Kalau anda tidak suka Mathematics, lawan perasaan itu. Anda mesti melawan. Kuatkan semangat. kalau gagal ujian pertama..usaha lagi, gagal lagi..usaha lebih kuat lagi...
di depan anda ada kejayaan. Itulah dia anugerah dari kegagalan.

Kurangnya nikmat belajar jika tidak ada kegagalan. Sebagai contoh, anda belajar, tak pernah gagal. Maka anda sudah berasa selesa. Anda pun berkata " Aku kalau tidak belajar pun takpe, tak gagal punya" . Itulah kata-kata orang yang tidak pernah merasa nikmat gagal.

Berbanding dengan orang yang kerap gagal, bangun, jatuh, bangun, gagal lagi, bangun dan akhirnya berjaya...liku-liku kegagalan itu adalah satu nikmat yang akan dikenang sepanjang hayatnya.

Oleh itu, wahai pelajar..jika anda gagal UPSR, usaha lagi, Insyaallah anda akan berjaya dalam PMR, tapi PMR gagal juga. Itu bukan bermakna kehidupan anda berakhir. Teruskan Usaha anda, berdoa dan bertawakkal. Insyaallah...anda akan cemerlang SPM.

Itulah dia anugerah dari kegagalan.